Capítol 9 – Cirqueres i afinació

Afinem el nostre piano de cua, que havia estat adormit durant onze anys, amb les explicacions de Javier Clemente, de Pianos Clemente, tota una institució en la posada a punt d’instruments a la ciutat de València.

Amàlia Garrigós i Javier Clemente conversen sobre el fet de fer despertar un piano adormit durant massa anys i del seguiment que fan durant dècades a cada instrument.

De la mà d’Hilari García i el pianista Antonio Galera coneixem un poc més els compositors i les compositores valencianes.

Capítol 1: Francesc Cuesta

En el primer lliurament d’“El pentagrama” descobrim el compositor i pianista cec Francesc Cuesta, que, malgrat que va morir molt jove, amb només 32 anys, va deixar-nos peces ben interessants, algunes de les quals escoltem en el programa.

Com aquest segon preludi que interpreta en directe Antonio Galera a l’estudi de Les cinc llunes i que forma part de l’obra 5 preludios para piano amb la qual Cuesta va guanyar el primer premi de composició.

Amparo Iturbi, amb qui l’unia una gran amistat, va ser una de les intèrprets més rellevants de la producció pianística de Cuesta.

En aquest vídeo escoltem l’obra Dansa Valenciana interpretada per la mateixa Amparo Iturbi.

Cirqueres.

El món del circ ha sigut tradicionalment un camp dominat per figures masculines: pallassos, acròbates, equilibristes, trapezistes, domadors i altres personalitats semblants han protagonitzat l’imaginari circense. No obstant, el perfil ha canviat en els últims anys i cada vegada són més les dones que es presenten al públic amb el seu nas de pallassa, o que s’atreveixen amb les masses i els malabarismes més arriscats, o que s’enfilen per estructures impossibles fins a deixar el públic bocabadat. El paradigma ha canviat i les protagonistes ens ho expliquen.

Maria Colomer és la presidenta de l’Associació Valenciana de Professionals del Circ, Marisa Ibáñez va rebre en 2020 el premi a la millor artista de circ en la gala de les arts escèniques valencianes i TxeTxe Folch fa molts anys que representa tota classe d’espectacles de circ. Elles tenen clar que les dones han de buscar els seus espais, també en el món del circ, com passa en totes les altres disciplines artístiques. 

Tradicionalment, el món del circ ha destacat la figura d’homes valents, de forçuts i de domadors, mentre que les dones del circ sempre s’han presentat com a actrius secundàries d’aquest món. Hui, elles reclamen la capacitat de contar tota mena d’històries. 

Cantar, ballar, saltar, improvisar, fer música… Tot serveix a l’hora de presentar-se en públic i fer possible un dels principals objectius del circ, sorprendre a grans i menuts en una relació íntima que busca, sobretot, fer feliç els dos actors que intervenen en el procés. Això Marisa Ibáñez i TxeTxe Folch ho tenen molt clar.A poc a poc, les actrius i les empresàries del circ han aconseguit fer-se un lloc en l’escena. Els seus espectacles donen fe de la seua qualitat. Aquest, Sophie, de La Troupe Malabó, protagonitzat per tres actrius, n’és una prova.

A poc a poc, les actrius i les empresàries del circ han aconseguit fer-se un lloc en l’escena. Els seus espectacles donen fe de la seua qualitat. L’obra Sophie, de La Troupe Malabó, protagonitzada per tres actrius, n’és una prova.

Redacció Cristina Quílez, Saray Puchades i Guillem Nicolàs
Producció Estela Martínez
Assessorament lingüístic Glòria Banyuls
Edició Francesc Bosch
Realització Arnau Múria
Disseny sonor Tere Núñez
Direcció Amàlia Garrigós

Continguts multimèdia Borja Pons